Brit repülők

 

Fairey Swordfish

A gép tartós hírnévnek örvend, mint a világháború egyik legjobb katonai repülőgépe. Bár kétfedelű sárkánya idejét múlta, a repülőgép megbízhatóságának, sokoldalú fegyverzetének és felszerelésének, valamint könnyű vezethetőségének köszönhetően sikeresnek számított.
Fairey Swordfish
 
Fairey Swordfish
Hossz: 11,02 m 
Magasság: 4,11 m 
Fesztávolság: 13,87 m 
Hatótáv: 1700 km 
Személyzet: 3 fő 
Csúcsmagasság: 3780 m 
Szerkezeti tömeg: 2359 kg 
Felszálló tömeg: 4196 kg 
Csúcssebesség: 224 km/h 
Fegyverzet: 1 db. 0,303 hüvelykes, mereven beépített géppuska a törzs elején jobboldalt, egy 0,303 hüvelykes, forgatható géppuska a hátsó pilótafülkében és 726 kg-os bomba (torpedó)-teher külső megerősített pontokon 
Hajtómű: 775 LE-s Bristol Pegasus III.M3, kilenchengeres, egysoros csillagmotor

 

 

 

 Supermarine Walrus

Ősszesen 556 repülőcsónak készült el, mind az FAA, mind a RAF rendszeresítette a típust felderítő és tengeri mentőgépként.
 Supermarine Walrus
A sorozat utolsó gépeit már levegőfelszín radarral is ellátták.
 
 Supermarine Walrus
 
Méretek: hossz 11,58 m Magasság 6,13 m Fesztáv 13,95 m 
Szerkezeti tömeg: 2223 kg 
Felszálló tömeg: 3334 kg 
Személyzet: 4 fő 
Fegyverzet: egy 0,303 hüvelykes forgatható géppuska a lövészállásban az orrban, egy vagy két 0,303 hüvelykes forgatható géppuska a lövészállásban a törzs tetején és 272 kg-os bomba- vagy mélyvízi bombateher 
Motor: egy 775 LE-s (578 kW) Bristol Pegasus VI típusú, kilenchengeres, egysoros csillagmotor 
Hatótáv: 966 km 
Teljesítmény: max. sebessége 217 km/h
Csúcsmagasság:5460 m

 

 

Hawker Hurricane

Az angliai légicsata idején a vadászszázadok több mint 60%-a ebből a típusból került ki.

Hawker Hurricane

A különféle típusokból összesen kb. 14500 darab készült, a Szovjetunióba is sokat szállítottak belőle.
 
Hossz: 9,82 m 
Magasság: 3,98 m 
Fesztávolság: 12,20 m 
Hatótáv: 1450 km 
Személyzet: 1 fő 
Csúcsmagasság: 9800 m 
Szerkezeti tömeg: 2586 kg 
Felszálló tömeg: 3674 kg 
Csúcssebesség: 542 km/h 
Fegyverzet: 12 db 7,9 mm-es Browning géppuska, 1 db 227 kg-os vagy 2 db 113 kg-os bomba és/vagy 8 db rakéta. 
Hajtómű: Rolls-Royce Merlin XX, 12 hengeres V-motor, 1460 LE

 

 
 

Hawker Typhoon

A nagy magasságban "használhatatlan" Typhoon alacsony támadásban rendkívül jónak bizonyult, amikor pedig földi célok támadására alkalmas bombákkal vagy rakétákkal szerelték fel, a szövetségesek kezébe egy félelmetes vadászbombázó került.
Hawker Typhoon
Hossz: 9,74 m
Magasság: 4,68 m 
Fesztávolság: 12,65 m 
Hatótáv: 1577 km 
Személyzet: 1 fő 
Csúcsmagasság: 10.730 m 
Szerkezeti tömeg: 4100 kg 
Felszálló tömeg: 5100 kg 
Csúcssebesség: 657 km/h 
Fegyverzet: 4 db 20 mm-es Hispano Mk I gépágyú, 2 db 227 kg-os vagy 454 kg-os bomba vagy 8 db rakéta 
Hajtómű: 1 db Napier Sabre IIB, 2220 LE
 

 

 

Hawker Tempest

A Hawker Typhoon továbbfejlesztéseként készültek el, a cél elsősorban a teljesítménynövelés volt, hogy a gép elfogóvadászként is bevethető legyen.

Hawker Tempest

Egyes változatait a háború után is gyártották.

 

Hossz: 10,24 m 
Magasság: 4,86 m 
Fesztávolság: 12,47 m 
Hatótáv: 2447 km 
Személyzet: 1 fő 
Csúcsmagasság: 10 985 m 
Szerkezeti tömeg: 4200 kg 
Felszálló tömeg: 5250 kg 
Csúcssebesség: 685 km/ó 
Fegyverzet: 4 db 20 mm-es Hispano Mk I gépágyú, 2 db 454 kg-os bomba vagy 8 db rakéta 
Hajtómű: 1 db Napier Sabre IIB, 2420 LE

 

 

 

Supermarine Spitfire

A leggyorsabb gép végsebessége elérte a 736 km/h-t.

Supermarine Spitfire

Ez volt az egyetlen angol géptípus, amelyet a világháború alatt megszakítás nélkül gyártottak. A háború utáni licensz-változatokat nem számítva is több mint 20 000 darabra tehető az öszgyártási szám.

 

Hossz: 9,12 m 
Magasság: 3,48 m 
Fesztávolság: 10,98 m 
Hatótáv: 1800 km 
Személyzet: 1 fő 
Csúcsmagasság: 11.580 m 
Szerkezeti tömeg: 2280 kg 
Felszálló tömeg: 2790 kg 
Csúcssebesség: 598 km/h 
Fegyverzet: 2 db 20 mm-es Hispano gépágyú, 4 db 7,7 mm-es Browning 303. géppuska, 1 db 227 kg-os, vagy 2 db 113 kg-os bomba. 
Hajtómű: Rolls-Royce Merlin 45M folyadékhűtéses, 12 hengeres V-motor, 1470 LE

 

 

 

de Havilland Mosquito

A Mosquito különböző változatait sikeresen alkalmazták nappali- és éjszakai bombázóként, nagy hatótávolságú nappali és éjszakai nehézvadászként, vadászbombázóként, aknatelepítésre, járőrfeladatokra, rakétákkal felszerelve földi célok és hajók ellen, valamint kiképző- és gyakorlógépként.
de Havilland Mosquito
 

 

Hossz: 12,18 m 
Magasság: 4,62 m 
Fesztávolság: 16,42 m 
Hatótáv: 2990 km  Személyzet: 2 fő 
Csúcsmagasság: 10 740 m 
Szerkezeti tömeg: 6479 kg 
Felszálló tömeg: 9478 kg 
Csúcssebesség: 612 km/h 
Fegyverzet: 4x20mm gépágyú, 4x7,69 mm géppuska, 1814 kg bomba 
Hajtómű: 2x1230 LE-s Merlin 21 motor

 

 
 

Bristol Blenheim

A britek 1937-ben állították hadrendbe, 1938-tól pedig gyártani kezdték a navigátor részére átalakított orrú és megnövelt fegyverzetű Mk. IV-es változatot is. Ebből összesen 3285 db készült el.

Bristol Blenheim

A II. világháború első éveiben valamennyi fronton bevetették nappali bombázóként.
 
Hossz: 12,94 m 
Magasság: 3,85 m 
Fesztávolság: 17,18 m 
Hatótáv: 2350 km 
Személyzet: 3 fő 
Csúcsmagasság: 7705 m 
Szerkezeti tömeg: 4450 kg 
Felszálló tömeg: 6680 kg 
Csúcssebesség: 428 km/h 
Fegyverzet: 1 db 7,6 mm-es Vickers és 1 v. 2 db 7,6 mm-es Browning géppuska, 680 kg bomba. 
Hajtómű: 2 db Bristol Mercury XV kilenchengeres, egysoros csillagmotor; 995 LE

 

 

 

Bristol Beaufighter

1939 júliusában repült először, 1942-ben szárnyára nyolc 27 kg-os rakétát a repülőgép orrába a vízfelületet pásztázó radart szereltek, fent a törzsön a géppuskatorony jó védelmet nyújtott. a szárnyak alá bomba- és rakétaterhet, vagy a törzs aljára torpedóterhet lehetett függeszteni.
Bristol Beaufighter
 
Hossz: 12,74 m 
Magasság: 4,85 m 
Fesztávolság: 17,63 m 
Hatótáv: 2480 km 
Személyzet: 3 fő 
Csúcsmagasság: 7705 m 
Szerkezeti tömeg: 6622 kg 
Felszálló tömeg: 9798 kg 
Csúcssebesség: 536 km/h 
Fegyverzet: négy 20 mm-es, mereven beépített gépágyú az orr alján és hat 0,303 hüvelykes, mereven beépített géppuska a szárnyban (kettő a bal, négy a jobb szárnyban) 
Motor: két 1635 LE-s Bristol Hercules, 14 hengeres, kétsoros csillagmotor 

 

 
 

Avro Lancaster

A II. világháborúban a RAF legsikeresebb és legünnepeltebb éjszakai bombázógépe a Lancaster volt, több mint 3500 db-ot gyártottak belölle.

Avro Lancaster

A Lancaster különböző változataiból összesen 7 374 darab épült.
 
Hossz: 21,18 m 
Magasság: 6,25 m 
Fesztávolság: 31,09 m 
Hatótáv: 2760 km 
Személyzet: 7 fő 
Csúcsmagasság: 5790 m 
Szerkezeti tömeg: 16 783 kg 
Felszálló tömeg: 29 484 kg 
Csúcssebesség: 463 km/h 
Fegyverzet: két 0,303 hüvelykes, forgatható géppuska az orrlövész tornyában, két 0,303 hüvelykes, forgatható géppuska a toronyban felül a törzsön, négy 0,303 hüvelykes, forgatható géppuska a faroklövész tornyában, hely egy 0,303 hüvelykes géppuskának a toronyban a törzs alján és 8163 kg-nyi bomba a zárt bombatérben. 
Hajtómű: 4 db 1640 LE-s Rolls-Royce Merlin XX, 22 vagy 24,12 hengeres V-motor
 
 
 

Handley Halifax

Legnagyobb számban alkalmazott brit négymotoros nehézbombázó.
Használták ejtőernyős-szállító és vitorlázógép-vontató feladatokra is.

Handley Halifax

A II. világháború után is jelentek meg változatai, 1946-ig 6176 db készült.
Hossz: 21,74 m 
Magasság: 6,18 m 
Fesztávolság: 30,07 m 
Hatótáv: 3190 km 
Személyzet: 7 fő 
Csúcsmagasság: 7315 m 
Szerkezeti tömeg: 19 278 kg 
Felszálló tömeg: 29 484 kg 
Csúcssebesség: 451 km/h 
Fegyverzet: egy 0,303 hüvelykes, forgatható géppuska az orrban, négy 0,303 hüvelykes forgatható géppuska a törzs tetején levő toronyban, négy 0,303 hüvelykes géppuska a farokrész toronyában és 6577 kg-os bombateher. 
Hajtómű: 4x1615 LE-s Bristol Hercules VI, 14 hengeres kétsoros csillagmotor

 

 
 

Short Stirling

A Stirling volt a RAF Bombázó Parancsnokság első, a háború alatt szolgálatba állított négymotoros nehéz bombázógépe, és az egyetlen olyan brit négymotoros bombázógép, amelyet eleve erre a célra terveztek, hiszen mind az Avro Lanchastert, mind a Handley Halifaxet először kétmotoros repülőgépnek szánták.
Short Stirling
 
Hossz: 26,37 m 
Magasság: 6,95 m 
Fesztávolság: 30,21 m 
Hatótáv: 3090 km 
Személyzet: 7-8 fő 
Csúcsmagasság: 6250 m 
Szerkezeti tömeg: 20 000 kg 
Csúcssebesség: 415 km/h 
Fegyverzet: 8 db 7,7 mm-es Browning géppuska, 6350 kg bombateher. 
Hajtómű: négy darab 1590LE-s Bristol Hercules XI kétsoros csillagmotor
 

 

 
 

Vickers Wellington

A háború első szakaszában nappali, majd főként éjszakai bombázásokat hajtottak végre a Wellingtonok.
1943-tól kezdve partvédelmi feladatokat láttak el, voltak radarfelderítő, aknamentesítő és aknarakó altípusok is, de legfőképpen az általában Leigh-fényszóróval és különféle radarokkal felszerelt verziókat vetették be hajók és tengeralattjárók ellen.
Vickers Wellington
Készült szállítógép és kiképző változat is. 11 461 Wellingtont gyártottak, az utolsót 1945 októberében.
 
Hossz: 19,67 m 
Magasság: 5,34 m 
Fesztávolság: 26,25 m 
Hatótáv: 2125 km 
Személyzet: 6 fő 
Csúcsmagasság: 7325 m 
Szerkezeti tömeg: 11 500 kg 
Felszálló tömeg: 16 556 kg 
Csúcssebesség: 408 km/h 
Fegyverzet: 6 db 7,7 mm-es Browning géppuska, 2720 kg bomba 
Hajtómű: 2 db Bristol Hercules VI vagy XVI ; 1675 LE
 
 
 

Gloster Meteor

A Meteor volt a szövetségesek egyetlen sugárhajtású repülőgépe, melyet bevetettek a második világháborúban.

Gloster Meteor

A sikeresnek mondható modell gyártását 1954-ig folytatták, számtalan változatban készült.
 
Hossz: 12,57 m 
Magasság: 3,97 m 
Fesztávolság: 13,21 m 
Hatótáv: 2145 km 
Személyzet: 1 fő 
Csúcsmagasság: 13.420 m 
Szerkezeti tömeg: 4000 kg 
Felszálló tömeg: 6040 kg 
Csúcssebesség: 790 km/h 
Fegyverzet: 4 db 20 mm-es Hispano gépágyú 
Hajtómű: 2 db Rolls-Royce Derwent I.TL ; 908 kp tolóerő 
 
 
Flag Counter